Czym jest i jak działa koło dwumasowe?

Technologia stosowana w motoryzacji rozwija się bardzo dynamicznie, co zauważyć można między innymi a podstawie koła zamachowego. Kilkanaście lat temu element ten można było określić zaledwie trzema bardzo prostymi słowami – nieskomplikowany okrągły talerz. Jednak z chwilą, gdy na rynku motoryzacyjnym pojawiało się coraz więcej aut, w których momenty obrotowe silników były coraz wyższe, specjaliści w dziedzinie motoryzacji dokonali na prostym kole zamachowym pewnego rodzaju modyfikacji, doprowadzając tym samym do powstania znanego obecnie dwumasowego koła zamachowego.

Istotne funkcje koła zamachowego

Standardowe koło zamachowe jest niezwykle proste w swojej konstrukcji, dlatego też teoretycznie jest w nim niewiele elementów, które mogłyby się popsuć. Zupełnie inaczej sytuacja przedstawia się w przypadku jego znacznie rozbudowanej wersji, czyli dwumasowego koła zamachowego, które przy nieodpowiedniej jeździe dostarcza kierowcom wielu kłopotów i zmartwień. W obu przypadkach konstrukcja koła jest dość podobna, jednak w wersji dwumasowej znajduje się tłumik drgań skrętnych, który łączy (w sposób osiowy) obie jego części. Warto przy tym zdawać sobie sprawę z tego, że mogą się one obracać wobec siebie nawet o 80 stopni.

Koło zamachowe jest niezwykle istotnym elementem w każdym pojeździe. Stanowi nośnik energii, niezbędnej do tego, by silnik mógł wykonywać pomocnicze suwy. W czasie czterech suwów tylko podczas jednego przesyłana jest energia (jest to tak zwany suw pracy, pozostałe to suw ssania, wydechu oraz sprężania). Najwięcej energii wytracane jest w przypadku suwu sprężania, co powoduje wytracanie prędkości obrotowej. Nie jest to korzystne zjawisko, dlatego też aby temu zapobiec, w samochodach montowane są upłynniające pracę silnika koła zamachowe.

Jeśli chodzi o koło zamachowe dwumasowe, to pełni ono funkcję dokładnie taką samą jak jego klasyczny odpowiednik z tą jednak różnicą, że dodatkowo przyczynia się do tłumienia drgań skrętnych (pojawiających się często w układzie napędowym gdy silnik pracuje). Ponadto dwumasowy odpowiednik klasycznego koła zamachowego jest w stanie zredukować gwałtownie wzrastający moment obrotowy. W przypadku zwyczajnego koła zamachowego, elementem odpowiedzialnym za tłumie drgań są charakterystyczne sprężyny, umieszczane wyłącznie na tarczy sprzęgła.

Dlaczego odpowiednia waga koła zamachowego jest tak istotna?

Wychodząc naprzeciw ciągle zmieniającym się potrzebom rynku motoryzacyjnego, silniki pojazdów były poddawane przez cały czas ciągłym modyfikacjom i mniej czy bardziej znaczącym ulepszeniom. Owe zmiany nie mogły ominąć także dwumasowego koła zamachowego. Największa modyfikacja w przypadku tego elementu dotyczyła jego masy. Specjaliści wykazali bowiem, że w przypadku zbyt dużo ważących kół zamachowych, reakcja silnika na wciśnięty gaz jest znacznie dłuższa, niż w przypadku zastosowania podobnych elementów, jednak o wadze znacznie niższej. Bardziej masywne koła zamachowe przyczyniają się do wystąpienia zjawiska ociężałego silnika. Dzieje się tak dlatego, że musi on rozpędzać do pracy koło zamachowe.

Niestety, choć lżejsze koła zamachowe przyczyniają się do szybszej reakcji silnika na gaz, to jednak pomimo licznych zalet tego rozwiązania, nie jest ono pozbawione dość uciążliwych wad. W przypadku kół zamachowych o niskich masach, w czasie pracy silnika na niskich obrotach pojawia się uciążliwe wibracje, szybko przenoszone na skrzynię biegów. W efekcie czego, zużywa się ona zdecydowanie szybciej, a jej naprawa w przypadku niektórych modeli aut wiąże się z koniecznością poniesienia znaczących wydatków. Inżynierowie motoryzacyjni, aby zapobiec szybkiemu zużyciu skrzyni biegów, zbudowali dwumasowe koło zamachowe z dwóch lżejszych elementów (umieszczone względem siebie osiowo, które nie są umieszczone na sztywno, więc modą się swobodnie między sobą przesuwać). Jeden z nich łączy się z wałem napędowym silnika, drugi natomiast połączono przez sprzęgło ze skrzynią biegów – pomiędzy dwoma elementami umieszczono tłumik. którego zadaniem jest redukcja tych szkodliwych dla kondycji pojazdu wibracji. Dzięki temu można było uzyskać niską wagę – a co za tym idzie lepsze „wkręcanie się na obroty” – przy jednoczesnym dobrym tłumieniu drgań silnika.

Jak się okazuje, zastosowanie dwumasowego koła zamachowego to najskuteczniejszy sposób na eliminację destrukcyjnych drgań, które powstają w czasie pracy silnika na niskich obrotach. Element ten nie tylko wyklucza wspomniane drgania, ale również przyczynia się do zniknięcia charakterystycznego szarpnięcia, jakie często powstaje w chwili załączania sprzęgła. Dwumasowe koło zamachowe ma większy wpływ na przedłużenie żywotności skrzyni biegów oraz innych elementów przeniesienia napędu, niż mogłoby się to wydawać przeciętnemu kierowcy.

Ze względu na swoją konstrukcję, w szczególnie niesprzyjających warunkach jakimi jest przede wszystkim niewłaściwa jazda, dwumasowe koło zamachowe okazuje się być niezwykle awaryjnym elementem pojazdu. Największe obciążenia powstają na nim w przypadku gwałtownego i szybkiego ruszania z miejsca, czego oczywiście bezwzględnie w swojej jeździe należy unikać (o ile oczywiści zależy nam na utrzymaniu auta w dobrym technicznym stanie). Utrzymywanie podczas jazdy zbyt niskich oraz zbyt wysokich obrotów również skróci życie dwumasy.

Wszelkie hałasy czy drgania, a także problemy występujące przy zmianie biegów mogą świadczyć o tym, że koło dwumasowe uległo awarii, a co za tym idzie istnieje duże prawdopodobieństwo, że konieczna będzie jego wymiana. Jednak ostateczną diagnozę zawsze musi postawić wykwalifikowany mechanik. Taka naprawa to nie małe obciążenie finansowe, bowiem w przypadku niektórych typów aut, koszty zakupu koła zamachowego dwumasowego sięgnąć mogą nawet kilu tysięcy złotych. Sam koszt robocizny też nie jest niski, dlatego najczęściej zaleca się wymianę całego kompletu koła ze sprzęgłem.

Kup koło dwumasowe w sklepie internetowym https://www.sprzegla24.pl/

Dodaj komentarz