Zawór EGR nierzadko sprawia niemałe problemy. To niepozorne urządzenie, jeśli się zepsuje, może kosztować cię od kilkuset do nawet tysiąca złotych. Część osób decyduje się na jego zaślepienie lub wyłączenie, natomiast jest to operacja dość ryzykowna. Znacznie lepszym rozwiązaniem jest jego czyszczenie lub wymiana.
Zawór EGR – za to odpowiada?
Dlaczego zamów EGR się psuje?
Sygnały, których nie warto lekceważyć
Czyścić zawór czy go wymienić?
Zawór EGR – za to odpowiada?
Zawór EGR to część układu recyrkulacji spalin (Exhaust Nas Recirculation), choć w niektórych silnikach może być EGR może być także częścią układu zmiennych faz rozrządu. System ten odpowiada za kierowanie części spalin do układ dolotowego silnika. W ten sposób obniża się zawartość tlenu dostarczanego do komory spalania, co ma przełożenie na zmniejszenie emisji szkodliwych spalin do atmosfery. Przez obniżenie zawartości tlenu w powietrzu, które trafia do komory spalania, obniża się temperaturę i tym samym spowalnia proces spalania. To zaś obniża emisję szkodliwych tlenków azotu.
Dlaczego zamów EGR się psuje?
Najczęstszą przyczyną problemów z zaworem EGR jest jego zanieczyszczenie, choć w nowoczesnych modelach źródłem awarii może być także uszkodzenie układów sterujących pracą EGR. Często jedna przyczyna przekłada się wprost na drugą. Spaliny dostające się do układu EGR mogą działać na niego bardzo negatywnie i wypalać materiał wewnątrz zaworu. Problemy z EGR wynikają z zbyt rzadko wykonywanych prac serwisowych. W przypadku odpowiednio często czyszczonego z osadów silnika, który zasilany jest paliwem dobrej jakości, zawór EGR nie powinien się psuć.
Sygnały, których nie warto lekceważyć
Pierwszym objawem problemów z EGR jest komunikat kontrolki check engine na tablicy wskaźników. Ponadto, bardzo często pojawia się problem z uzyskaniem pełnej mocy silnika, co wynika z zapchania zaworu i silnego zanieczyszczenia kolektora dolotowego. W przypadku zablokowania zaworu EGR w pozycji zamkniętej pojawi się prawdopodobnie komunikat o problemach z układem odprowadzania spalin. Problemy z EGR nie muszą jednak wprost przekładać się na odczucia kierowcy związane z pracą silnika. Inaczej jest, jeśli zawór zablokuje się w pozycji otwartej. W takim przypadku pojawi się nierównomierna praca silnika na jałowym biegu. Odczuwalne mogą być także trudności z płynnym przyspieszaniem i rozruchem zimnego silnika.
Czyścić zawór czy go wymienić?
Na czyszczenie zaworu EGR w momencie rozpoznania problemu jest już z reguły za późno. W przypadku dużego zanieczyszczenia i uszkodzenia wnętrza zaworu, próba jego rewitalizacja jest z reguły skazana na porażkę. Czyszczenie zaworu ma rację bytu pod warunkiem, że robi nie to co 60 000 – 80 000 kilometrów. W innym przypadku należy pomyśleć o jego wymianie. Nie zawsze muszą być to jednak części oryginalne. Na rynku jest całkiem sporo tańszych zamienników dobrej jakości. Zakup takiego zaworu jest z pewnością lepszym rozwiązaniem niż próba wyczyszczenia części, która jest w dużym stopniu zniszczona.
Chciałbym skomentować, ten artykuł ale kompletnie się na tym nie znam 😉