Kiedy wymienić świece żarowe?

Świece żarowe dość często ulegają zużyciu, koniecznie należy więc regularnie kontrolować ich stan. Koniec sezonu jesienno-zimowego to doskonała do tego okazja. Regularna kontrola pozwala uniknąć poważniejszych awarii związanych ze świecami. Tym samochodowym częściom należy przyglądać się mniej więcej co 80000 – 10000 zrobionych kilometrów.

  1. Sygnały, których nie można zlekceważyć
  2. Jak kontrolować świece żarowe?
  3. Świece żarowe: wymieniać czy nie wymieniać

Sygnały, których nie można zlekceważyć

O problemach ze świecami żarowymi świadczyć może między innymi wzmożone dymienie z rury wydechowej podczas rozruchu zimnego silnika. Tzw. głośne spalanie, pojawiające się zanim osiągnie on odpowiednią temperaturę to również sygnał, na który warto zwrócić uwagę. Ponadto, nierówna praca przy rozgrzanym silniku także powinna zwrócić uwagę kierowcy. Wszystkie te objawy mogą być bowiem związane ze spadkiem mocy silnika, które to zjawisko jest bezpośrednio związane z niesprawnymi świecami żarowymi. Mogą one wpływać także na zwiększone zużycie paliwa.

Jak kontrolować świece żarowe?

Świece żarowe można sprawdzić na kilka sposobów. Przede wszystkim należy zmierzyć ich oporność. Oporność świec należy mierzyć wyłącznie omomierzem lub multimetrem. Zawsze należy to robić  przy wyłączonym silniku. W ten sposób chroni się go przed przegrzaniem przy podłączeniu bezpośrednio do akumulatora. Nie należy również stosować testerów 12 V, ponieważ jest duże prawdopodobieństwo, że świece niskonapięciowe ulegną awarii. Wynik tego badania dość szybko podpowie, czy trzeba je wymienić. Oczywiście im produkt lepszej jakości, tym świeca żarowa dłużej utrzymuje sprawność. Z tego powodu zaleca się kupowanie sprawdzonych części, uznanych producentów. Sprawdzonych świec żarowych wcale tak często wymieniać nie trzeba. Oznacza to z kolei dłuższe cykle wymiany i idące za tym wymierne oszczędności.

Świece żarowe: wymieniać czy nie wymieniać

Świece żarowe warto wymienić nawet, gdy nie ma natychmiastowej takiej konieczności. Chodzi o sytuację, w której podczas badania widać początki korozji i zapieczenia. Warto pamiętać bowiem, że świeca jest zamontowana w głowicy cylindra. Przy intensywnej eksploatacji silnika może dojść do korozji oraz zapieczenia świecy w gnieździe.W takiej sytuacji należy koniecznie doprowadzić do wymiany świec żarowych. Jeśli dojdzie do poważnej korozji i mocnego zapieczenia, podczas próby odblokowania i wykręcenia świecy może dojść do jej pęknięcia i urwania. Jeśli jej dolna część pozostanie w głowicy, konieczna może okazać się wymiana całego elementu. Warto pamiętać, że świecę żarową najlepiej wykręcać przy ciepłym silniku. Jeśli świeca jest mocno dokręcona lub zapieczona, należy do robić powoli i stopniowo. Nie daje to jednak gwarancji, że nie dojdzie do awarii, o której była mowa powyżej.

Koszt takiej wymiany będzie znacznie droższy niż wymiana samej świecy z początkami korozji. Z tego też powodu, nawet gdy nie ma potrzeby natychmiastowej wymiany świec żarowych, postępowanie tego typu rekomenduje większość producentów części do samochodów. Warto wiedzieć, że świece żarowe z reguły zużywają się praktycznie równomiernie. Dla klienta tańszym i bezpieczniejszym rozwiązaniem jest więc wymiana całego ich kompletu.

Sama wymiana świec jest bardzo prosta. Wystarczy oczyścić gwinty i gniazda, a także otwory montażowe z sadzy. Świece wykręca się ręcznie do momentu, gdy gniazdo dotknie głowicy cylindra. Następnie trzeba sięgnąć po klucz dynamometryczny, aby dokręcić świecę zgodnie z zaleceniem producenta pojazdu.

 

Dodaj komentarz