Wielu kierowców posiadających w swoich pojazdach dwumasowe koło zamachowe z przerażeniem myśli o potencjalnych kosztach, jakie może za sobą nieść jego przyszła wymiana. Zazwyczaj są one zdecydowanie wyższe niż koszty wymiany koła sztywnego, które zazwyczaj wystarcza na cały okres eksploatacji samochodu. Podobnie rzecz się ma ze sprzęgłem – ponieważ w praktyce procedura jest bardzo zbliżona do wymiany koła dwumasowego, koszta są adekwatnie wyższe, niż w starszych modelach.
Dlaczego koła dwumasowe się zużywają?
Wprowadzenie do pojazdów kół dwumasowych znacznie przyczyniło się do poprawy komfortu płynącego z ich eksploatacji – od tej pory silniki mniej szarpią, a zmiana biegów, naciskanie i puszczanie sprzęgła i hamowanie silnikiem jest zdecydowanie mniej odczuwalne przez pasażerów. Niestety, wiąże się to z większą komplikacją budowy koła zamachowego – dotychczas prosty odlew z litego metalu zastąpiony został skomplikowanym elementem, pełnym sprężyn i łączeń, mającym za zadanie przejmować na siebie drgania i wibracje generowane przez jednostkę napędową. Przekłada się to na szybsze zużywanie się koła zamachowego, które nie jest już elementem niemal niewymiennym, a jego zużycie zwyczajowo następuje po 80.000, 100.000 lub nawet 120.000 km, co sprawia, że często jest ono wymieniane kilkukrotnie podczas okresu eksploatacji pojazdu.
Często podobnym interwałom między wymianami podlegają również sprzęgła, które z racji obecności zużywających się materiałów ciernych (np. tarcz), od zawsze były elementem eksploatacyjnym.
Dlaczego warto wymieniać oba elementy?
Do istotnych zalet kupowania zestawu należy cena. Jeśli zdecydujemy się na zakup całego kompletu, zazwyczaj niewiele będziemy musieli dopłacić względem bazowej ceny koła dwumasowego. Można powiedzieć, że sprzęgło otrzymujemy niemal za darmo. Podobnie jest z ceną wymiany – w praktyce to niemal ta sama praca, niezależnie czy wymieniamy sprzęgło, koło zamachowe, czy cały zestaw – i tak trzeba demontować skrzynię biegów i wykonać wszystkie związane z tym kroki. Wymiana obu elementów pozwoli nam na uniknięcie duplikowania kosztów robocizny, jeśli drugi z elementów będzie wymagał wymiany. Warto pamiętać, że w wielu modelach robocizna potrafi kosztować nawet więcej niż same wymieniane podzespoły, np. sprzęgło. Wymiana obu także da nam pewność, że znów przez długi okres nie będziemy musieli zajmować się układem przenoszenia napędu. Pewność, że nasz samochód nie zawiedzie nas nawet w trakcie dalekiej podróży, daleko od domu, jest nie do przecenienia.
Wyszukaj najlepszy zestaw sprzęgła z kołem do Swojego samochodu: https://www.sprzegla24.pl/dwumasa/1500
Dopasowanie elementów
Jeśli zdecydujemy się na zestaw oferowany przez jednego producenta, to możemy mieć pewność, że występujące w jednym opakowaniu sprzęgło, koło zamachowe i pozostałe elementy zestawu będą idealnie ze sobą współgrały. Nie ma tu miejsca na pomyłkę przy zamawianiu ani na niedopasowanie elementów składowych. Mamy pewność, że zgłaszając się po odbiór pojazdu od mechanika, otrzymamy sprawną i gotową do drogi maszynę.