Osoba kupująca samochód od prywatnego sprzedawcy, który nie wystawi faktury VAT, ma obowiązek zapłacenia podatku od czynności cywilnoprawnych. Jaką zatem rozliczyć się z urzędem skarbowym?
Podatkiem PCC będzie obciążone kupno samochodu od osoby prywatnej, która nie jest płatnikiem podatku VAT. Zatem, jeśli podczas nabywania pojazdu nie otrzymamy faktury, musimy zgłosić się do urzędu skarbowego. Wyjątkiem będzie jedynie nabycie samochodu o wartości mniejszej, aniżeli 1000 zł.
Nie oznacza to jednakże, że jeżeli w umowie kupna-sprzedaży dowolnego auta umieścimy niszą kwotę, unikniemy płacenia podatku. Urząd bowiem będzie brał pod uwagę wartość pojazdu, a nie to ile za niego zapłaciliśmy. Jeżeli wartość na umowie będzie dużo poniżej ceny rynkowej pojazdu, warto przygotować sobie dobre argumenty na poczet rozmowy z urzędem skarbowym, chociażby dokumentację, która wskazuje na duże uszkodzenie samochodu.
Pamiętajmy, że fiskus może od nas zażądać takiej dokumentacji do 5 lat od przeprowadzonej transakcji.
Deklaracja w US
Po dokonaniu zakupu samochodu mamy dwa tygodnie na złożenie do urzędu skarbowego deklaracji PCC-3, jak i opłacenie należnego podatku od czynności cywilnoprawnych. Wysokość podatku w takim przypadku to 2% wartości nabytego pojazdu. Deklarację PCC-3 można wysłać pocztą, złożyć osobiście, albo też przesłać drogą elektroniczną.
Deklarację musimy złożyć w Urzędzie Skarbowym właściwym ze względu na miejsce zamieszkania kupującego. Należny podatek powinno się wpłacić na wskazane przez urząd skarbowy konto bankowe. Niegdyś ostemplowane przez US deklaracje były wymagane przez wydziały komunikacji przy rejestrowaniu pojazdu, jednakże obecnie już tak nie jest, ale nadal nie można pomijać rozliczenia z fiskusem. Urząd skarbowy może w przeciągu 5 lat upomnieć się o zaległość i niestety zwykle robi to dopiero przed samym przedawnieniem roszczenia.
Wartość, czy cena
Podstawą do wyliczenia należnego podatku nie będzie cena zawarta na umowie, ale wartość rynkowa samochodu. Podczas składania deklaracji podatkowej PCC w Urzędzie Skarbowym może zdarzyć się, że urzędnik zakwestionuje kwotę, którą wpisaliśmy. Ma on do tego pełne prawo. W jaki sposób urzędnicy określają wartość danego pojazdu ?
Ponieważ nie istnieje żaden cennik aut używanych w urzędzie, wycena odbywa się na podstawie katalogów, albo w oparciu o oferty sprzedaży takich samych aut na portalach ogłoszeniowych i portalach aukcyjnych. Jeżeli deklaracje PCC złożyliśmy listownie, albo przez internet, urząd skarbowy może wezwać nas do skorygowania wyceny pojazdu, jak i dopłacenia należnej kwoty, poda także własną wycenę samochodu. Podatnik może oczywiście odwołać się od tej decyzji, chociaż na ogół jest to nieopłacalne.
Jeśli nie zgadzamy się z wyceną urzędu skarbowego
Jeżeli Urząd Skarbowy zakwestionuje zadeklarowaną przez nas kwotę, wezwie nas do wykonania korekty, sugerując przy tym odpowiednią wartość. Jeżeli podatnik uzna, że urzędnicy się pomylili i cena wskazana na wezwaniu jest nazbyt wysoka, może się od tego odwołać. W takiej sytuacji na wniosek urzędu biegły rzeczoznawca dokona wyceny pojazdu, uwzględniając przy tym stan wybranego egzemplarza.
Jeśli wartość, którą określił ekspert będzie większa aniżeli 33 procent tej, którą podatnik wpisał w deklaracji PCC, to nabywający pojazd będzie musiał ponieść koszty sporządzenia opinii. Od tejże decyzji można również się odwołać. Najpierw do izby skarbowej, a w razie czego później do sądu administracyjnego.
Artykuł powstał przy współpracy z portalem Pitax.pl. Dzięki PITax rozliczysz swoje podatki w prosty i wygodny sposób nie wychodząc z domu.