Co oznaczają oznaczenia na automatycznej skrzyni biegów?

Jeszcze do niedawna wydawało się, że automatyczne skrzynie biegów w samochodach to domena motoryzacji amerykańskiej. Jednak w ostatnich latach automaty zyskały na popularności w Europie, pojawiły się również w Polsce. Czy warto wybierać samochody, które mają automatyczną skrzynię biegów? Jak rozumieć oznaczenia na takiej skrzyni? Objaśniamy.

Zalety i wady automatycznej skrzyni biegów

Podstawową zaletą automatów jest to, iż w zdecydowanie mniejszym stopniu absorbują one uwagę kierowcy podczas jazdy. To jednak nie wszystko. Jazda z automatyczną skrzynią biegów jest bardzo płynna. Nawet nowoczesne manualne skrzynie nie są w stanie rywalizować z automatami pod tym względem, gdyż za ich obsługę odpowiedzialny jest człowiek, który nie zmieni za każdym razem idealnie biegu. Automaty świetnie sprawdzają się w korkach, gdzie nieustanne hamowanie i ruszanie nie wiąże się z naciskaniem sprzęgła, którego w tego typu skrzyniach biegów po prostu nie ma. Wady automatów są nieznaczne – początkowo przesiadka z manualnej skrzyni może być problematyczna. Ponadto ewentualna awaria takiej skrzyni często oznacza konieczność jej wymiany, na szczęście zdarza się to bardzo rzadko.

Oznaczenia – jak je odczytać?

Każda automatyczna skrzynia biegów ma 4 podstawowe oznaczenia: P (Park), N (położenie neutralne), R (reverse), D (drive). Od prawidłowego wykorzystywania poszczególnych trybów zależy nie tylko bezpieczeństwo kierowcy, ale także stan techniczny samochodu. Zacznijmy od trybu parkowania (P). Pod żadnym pozorem nie należy go stosować, gdy samochód jest w ruchu, dlatego najpierw należy go zatrzymać i przytrzymać hamulcem. Dźwignia powinna znajdować się na pozycji P, gdy chcemy zatrzymać auto na dłużej, niż minutę i zgasić silnik. Nie stosuje się więc tej pozycji, gdy np. samochód stoi na światłach. Czym natomiast jest położenie neutralne (N)? Włączamy je tylko w sytuacji, kiedy chcemy ręcznie przesunąć pojazd, np. wypchnąć z zaspy śniegu. Tryb D, czyli Drive, służy do jazdy do przodu – jedyne co musimy pamiętać, to że gdy ruszamy z trybu P, to przejście na D należy wykonać bez wahania. Identycznie jest w przypadku jazdy do tyłu. Przejście na R także musimy wykonać gładkim ruchem. Ważne, aby z trybu D do R i na odwrót nie przechodzić w sytuacji, kiedy auto się jeszcze toczy, gdyż wpływa to negatywnie na wytrzymałość przekładni.

Dodatkowe oznaczenia

Ponadto w niektórych modelach możemy spotkać cyfry, które wskazują na ograniczenie jazdy do danego biegu, np. pierwszego, drugiego czy trzeciego. To funkcja przydatna podczas ruszania ze śliskiej lub pochyłej powierzchni. Poza tym możemy natrafić na tryb S, czyli sportowy. Pomaga on w wyprzedzaniu i szybszemu nabieraniu prędkości, dlatego warto go stosować np. na autostradzie. Inną opcją jest tryb M, czyli manualny, który umożliwia kierowcy samodzielne wybranie trybu przekładni.

Samochody z automatyczną skrzynią biegów w Flex Rent

Szeroka oferta naszej wypożyczalni uwzględnia również samochody z automatyczną skrzynią biegów. Jeśli preferujesz taki sposób prowadzenia auta lub po prostu chcesz spróbować czegoś nowego, zarezerwuj odpowiedni samochód w Flex Rent, a następnie ciesz się wynajmem w wybranym zakresie dat.

Polecamy:
Zawieszki zapachowe – szeroka gama aromatów

Dodaj komentarz