Nauka robienia na drutach i szydełkowania jest zabawna, kreatywna i przynosi korzyści na różne sposoby. Dzięki obecnej popularności tych rzemiosł oraz różnorodności dostępnych przędz (sprawdź tutaj: shop.bobbiny.com) i fajnych projektów łatwo jest zainteresować młodzież nauką i jest to opłacalny pomysł.
Jak potwierdza wielu nauczycieli i lekarzy, u dzieci robiących na trudach odnotowano w obszarach, takich jak:
-Dobra koordynacja ruchowa
-Czytanie
-Matematyka
-Zrozumienie
-Krytyczne myślenie i rozwiązywanie problemów
Ponadto dzianie i szydełkowanie są cennymi narzędziami do „nauczania lekcji życia”:
- Odpowiedzialność – uczniowie są odpowiedzialni za dostarczenie projektu przędzy na zajęcia
- Zdolność do koncentracji i śledzenia – uczenie się tych umiejętności jest procesem krok po kroku, tak samo jak później jazda samochodem
- Trwałość – Realizacja projektów wymaga czasu i cierpliwości – jak wyżej!
- Pozytywne zachowania społeczne i praca zespołowa – projekty takie będą wymagać od grupy wspólnej pracy, aby osiągnąć swój cel
- Korzystanie z dostępnych materiałów – Rzuć wyzwanie uczniom, aby wykazali się kreatywnością w zakresie materiałów, z którymi muszą pracować
- Higiena osobista – uczniowie szybko uczą się, że brudne ręce oznaczają brudną włóczkę
Warto w tym miejscu również zwrócić uwagę na podejście dydaktyczne, które pozwala lepiej zrozumieć powody włączenia tych umiejętności do ich programów nauczania. Takie podejście kwestionuje tradycyjne przekonania w dziedzinie edukacji i kognitywistyki, uznając, że istnieje wiele różnych sposobów uczenia się i korzyści z bardziej aktywnego zaangażowania dzieci w proces uczenia się, tak jak właśnie w przypadku szydełkowania i robienia na drutach.
Warto też zwrócić uwagę na kilka różnych rodzajów inteligencji, dzięki którym ludzie uczą się skutecznie przyczyniać do społeczeństwa i rozwijać umiejętności rozwiązywania problemów. Wśród tych dziewięciu punktów jest „Inteligencja cielesna / kinestetyczna”, zdolność do wykorzystania całego ciała lub jego części (dłoni, palców, ramion) do rozwiązania problemu lub zrobienia czegoś – właśnie najlepiej na drutach i szydełku, które angażują obie ręce, dlatego są dobrymi przykładami, podobnie jak późniejsza jazda samochodem. Aby uzyskać więcej informacji na ten temat naprawdę warto poszperać w Internecie.
Wiele kwestii z takiego podejścia do uczenia się znajduje również odzwierciedlenie w kluczowych ustaleniach dotyczących wartości praktycznych projektów rzemieślniczych w szkołach podstawowych. Wspierają korzyści płynące z tego rodzaju uczenia się.
Nic więc dziwnego, że tak dużo nauczycieli zgadza się się, że uczniowie wykazują większą ciekawość dotyczącą jednostki uczenia się, gdy praktyczne podejście jest uwzględnione w podejściu instruktażowym. Podobnie, równie dużo nauczycieli stwierdziło, że praktyczne projekty pomagają uczniom zrozumieć podstawowe idee, a także szersze koncepcje, przydatne w późniejszej edukacji, gdy w grę wchodzi jazda samochodem. Dużo nauczycieli też stwierdziło, że uczniowie współpracując przy ręcznie wykonanych projektach mają większe szanse na to, że będą się później bardziej kulturalnie zachowywać na drodze.