Rotowanie opon pozwala nam zaoszczędzić nieco pieniędzy na użytkowaniu ogumienia. Zapewnia ono równomierne zużycie bieżników. Czy przekładanie gum pomiędzy osiami faktycznie się opłaca i jakie nieoczywiste korzyści z tego płyną?
Rotacja kół – popularny sposób na ograniczenie zużycia ogumienia
Rotacja opony polega na zamianie ogumienia miejscami. Taki zabieg może wydawać się czymś nieuzasadnionym, bezsensownym – szczególnie że świadomość polskich kierowców na temat ogumienia wciąż nie jest zbyt wysoka. Każdy ekspert potwierdzi jego walory – rotacja opon jest, razem z innymi zabiegami wulkanizacyjnymi, bardzo skutecznym sposobem na wydłużenie żywotności ogumienia. Niezależnie od tego, czy mówimy o ogumieniu o najwyższej trwałości i odporności na zużycie (jeśli takich poszukujesz, koniecznie sprawdź opony Bridgestone Turanza T005), czy o najtańszych oponach o bardzo krótkiej gwarancji.
Naciski na ogumienie nie są równomierne. Siły działające na daną oś samochodu praktycznie zawsze się różnią. Są to naprawdę niewielkie wartości, jednak biorąc pod uwagę obciążenie, jakie działa na pojazd, różne style jazdy, a także nieregularność samej nawierzchni, po kilku tysiącach kilometrów możemy zauważyć wiele problemów związanych ze stanem naszego bieżnika. By mógł on zużywać się jednostajnie, konieczne jest równomierne rozłożenie sił. Taka sytuacja nie następuje w zasadzie nigdy, dlatego warto zadbać o to, aby opony były wymieniane i rotowane pomiędzy sobą. Może to wydłużyć ich żywot w bardzo znaczący sposób – im bardziej nieregularne jest ich zużycie, tym więcej kilometrów będziesz w stanie przejechać dzięki tej metodzie.
Rotację opon warto wykonać w salonie wulkanizacyjnym. Od razu przy wymianie ogumienia warto wykonać wyważanie. Dzięki temu masz gwarancję, że nadmierne szumy, buczenia i tarcia nie będą dla Ciebie zmorą w trasie. Zasadniczo, warto dbać o opony – ich eksploatacja i zużycie uzależnione jest od Ciebie, a jeśli skutecznie sobie poradzisz z poczynieniem oszczędności w tym obszarze, będziesz cieszyć się jeszcze niższym kosztami jazdy.
Rotacja kół – co ile powinna następować?
Jeśli pragniesz osiągnąć najlepsze rezultaty, dobrze wymieniać ogumienie co kilka tysięcy kilometrów – od około 5 000 do 10 000 kilometrów. Warto pamiętać jednak, że rotacja będzie przynosić różne korzyści w zależności od tego, z jakim ogumieniem masz do czynienia. Procedura ta może być skuteczniejsza w przypadku opon o długim okresie gwarancji, np. ogumienia UHP.
Rotowanie opon – co z kołem zapasowym?
Popularną metodą rotowania jest ta z wykorzystaniem pięciu opon. Pamiętajmy o tym, że zapasowe koło także warto co jakiś czas wykorzystywać. Paradoksalnie, jeśli będzie ono zużyte na podobnym poziomie co inne opony, będzie nam się jeździło lepiej, wygodniej, a samochód będzie zachowywał się w bardziej przewidywalny sposób. Należy kontrolować więc to, jak zmieniamy opony, która teraz powinna być podmieniona z kołem zamiennym i tak dalej. Choć oczywiście rotacja w obszarze czterech kół również jest uzasadniona, a zdecydowanie prościej uzyskać nad nią kontrolę – nie musimy prowadzić specjalnych zapisków w celu zweryfikowania, co, gdzie, kiedy zamontować.
Rotacja opon asymetrycznych
W przypadku opon asymetrycznych musisz zwrócić szczególną uwagę na to, w jaki sposób umieścić oponę na kole. Ważne jest to, aby oznaczenie „Outside” mieściło się na zewnątrz, a „Inside” znajdowało się przodem do nadwozia.
Jak rozpoznać kierunek opony?
Jeśli korzystasz z ogumienia kierunkowego, musisz zwrócić uwagę na kierunek bieżnika przy zakładaniu opony. Jako że rzeźba bieżnika układa się w tym wypadku w kształt litery U lub litery V, należy montować ogumienie w taki sposób, by w trakcie jazdy lamele „unosiły” do góry wilgoć, czy pył, zamiast wciskać je pod konstrukcję opony. Oczywiście, niełatwo jest to ocenić w trakcie montażu, dlatego producenci przygotowali odpowiednie oznaczenia na boku ogumienia. Kierunek rotacji opony najczęściej oznaczany jest za pomocą strzałki umieszczonej na profilu. Obok niej może znaleźć się napis „Direction” lub „Rotation”, czyli „Kierunek” lub „Rotacja”. Dzięki temu w prosty sposób zamontujesz ogumienie, nie patrząc na sam bieżnik. Warto jednak upewnić się po procedurze, że ogumienie jest zamontowane w poprawny sposób – to bardzo istotne, ponieważ źle zamontowana opona kierunkowa zachowuje się nieprzewidywalnie, traci swoje właściwości względem radzenia sobie ze śniegiem lub błotem, a także nie tylko nie zapewnia ochrony przed aquaplaningiem, ale również sprawia, że zjawisko to może występować przy niższych prędkościach.