Public relations to strategiczny proces komunikacji, z którego korzystają firmy, osoby prywatne i organizacje, aby budować wzajemnie korzystne relacje z opinią publiczną.
Specjalista ds. public relations opracowuje specjalistyczny plan komunikacji i wykorzystuje media oraz inne bezpośrednie i pośrednie media do tworzenia i utrzymywania pozytywnego wizerunku marki oraz silnych relacji z odbiorcami docelowymi.
Mówiąc prościej, public relations to strategiczny proces zarządzania udostępnianiem i rozpowszechnianiem informacji związanych z organizacją wśród opinii publicznej w celu utrzymania korzystnej reputacji organizacji i jej marek. Ten proces skupia się na tym:
• jakie informacje powinny zostać udostępnione,
• jak powinien być sporządzony,
• jak to powinno zostać wydane,
• jakich mediów należy użyć do udostępnienia informacji.
Cel Public Relations
Głównym celem public relations jest utrzymanie pozytywnej reputacji marki oraz utrzymywanie strategicznej relacji z opinią publiczną, potencjalnymi klientami, partnerami, inwestorami, pracownikami i innymi interesariuszami, co prowadzi do pozytywnego wizerunku marki i sprawia, że wydaje się on uczciwy, skuteczne, ważne i istotne.
Funkcje Public Relations
Public relations różni się od reklamy. Agencje public relations nie kupują reklam, nie piszą artykułów dla reporterów i nie skupiają się na atrakcyjnych płatnych promocjach. Główną rolą public relations jest promocja marki za pomocą treści redakcyjnych pojawiających się w magazynach, gazetach, kanałach informacyjnych, stronach internetowych, blogach i programach telewizyjnych.
Korzystanie z płatnych lub bezpłatnych mediów do promocji ma swoje zalety, ponieważ informacje o tych mediach nie są kupowane. Posiada walidację strony trzeciej i dlatego nie jest postrzegana przez opinię publiczną ze sceptycyzmem.
Funkcje kierownika ds. public relations i agencji public relations obejmują:
-Przewidywanie, analizowanie i interpretowanie opinii publicznej i postaw społeczeństwa wobec marki oraz opracowywanie strategii wpływających na nie za pomocą bezpłatnych lub komercyjnych mediów.
-Opracowywanie strategii wspierających każdą kampanię marki i nowy ruch w treściach redakcyjnych.
-Pisanie i dystrybucja informacji prasowych.
-Pisanie mowy.
-Planowanie i realizacja specjalnych wydarzeń o charakterze publicznym i media relations.
-Pisanie treści do sieci (strony wewnętrzne i zewnętrzne).
-Opracowanie strategii public relations w sytuacjach kryzysowych.
-Obsługa obecności marki w mediach społecznościowych i odpowiadanie na publiczne recenzje w serwisach społecznościowych.
-Doradztwo pracownikom organizacji w zakresie polityk, sposobu działania, odpowiedzialności organizacji i ich odpowiedzialności.
-Współpraca z agencjami rządowymi i ustawodawczymi w imieniu organizacji.
Zgodnie z funkcjami jakie może mieć agencja pr – można je podzielić na wiele różnych typów np. media relations – nawiązywanie dobrych relacji z organizacjami medialnymi i wykorzystywanie jako ich źródło treści.