Jednym z najważniejszych płynów eksploatacyjnych każdego samochodu jest właśnie olej. Odpowiedni model nie tylko zapewni lepszą pracę silnika, ale też spowolni poziom jego zużycia. Dlatego dowiedz się, jak wybrać oleje silnikowe, które będą odpowiednie przy jeździe w niskich i wysokich temperaturach.
4 zasady wyboru oleju silnikowego do samochodu
Dopasowany rodzaj oleju silnikowego
Do dyspozycji masz trzy rodzaje oleju – mineralne, syntetyczne i półsyntetyczne. Podczas wyboru odpowiedniego typu powinieneś przede wszystkim kierować się indywidualnymi potrzebami auta. Dlatego wersję mineralną stosuj jedynie do starszych pojazdów – w nowszych może nawet uszkodzić silnik.
Obecnie najpopularniejsze są syntetyczne oleje silnikowe i to właśnie one są zalecane przez producentów. W końcu spełniają wszystkie normy jakościowe, umożliwiają rozruch nawet w niskich temperaturach, a do tego zapewniają skuteczne chłodzenie. Kierowców ucieszy także fakt, że tego typu oleje są wydajne.
Lepkość oleju silnikowego
Jednym z najważniejszych parametrów oleju silnikowego jest lepkość. W ten sposób możliwe jest określenie płynności tej substancji w różnych temperaturach. Za tą klasyfikację odpowiada organizacja SAE, a jeśli tylko jesteś doświadczonym kierowcą, to z pewnością doskonale znasz te oznaczenia. Oczywiście chodzi tu o specjalne kody np. 10W40, które informują o tym, w jakiej temperaturze zewnętrznej olej zachowuje swoje właściwości.
Pamiętaj o tym, że oleje silnikowe należy dostosowywać do pory roku. Dlatego w przypadku wersji na zimę najlepiej sprawdzą się wersje 0W, 10W, 15W oraz 20W i 25W. W tym przypadku kieruj się zasadą, że im niższa wartość, tym lepszy rozruch silnika w niższych temperaturach. Druga część tego kodu dotyczy wysokich temperatur – tutaj, jeśli liczba jest wyższa, to oznacza, że olej zachowuje swoje właściwości przy wyższych temperaturach.
Klasyfikacja ACEA
Klasyfikacja ACEA określa klasę jakości oleju, dlatego to kolejny istotny parametr. Zazwyczaj występuje w postaci kodu – składa się z litery i cyfry. Najpopularniejsze oznaczenia to:
- A – to oleje do samochodów z silnikiem benzynowym,
- B – oleje do pojazdów z silnikiem Diesla,
- C – wersja dla silników Diesla z filtrem cząstek stałych.
Dostosowanie do norm producenta
Zwróć uwagę na to, czy oleje silnikowe spełniają wymagania producenta samochodu. Niektóre marki stosują własną specyfikację opartą na indywidualnie przeprowadzonych badaniach. Stosuj się do norm producenckich, jeśli masz auto Renault, Mercedes, BMW, Opel czy Volkswagen.