Filtr DPF to nieodłączny element układu wydechowego w samochodach z silnikiem diesla, a podobne elementy można znaleźć również w pojazdach o napędzie benzynowym. Jak każdy filtr, także i ta część z czasem ulega zapchaniu, co zmniejsza jej wydajność, a co za tym idzie również osiągi samochodu. Jak rozpoznać, że czas na czyszczenie filtra DPF?
Czym jest filtr DPF?
Filtr DPF, nazywany również filtrem cząsteczek stałych, to zazwyczaj cylindryczny pojemnik, wewnątrz którego znajduje się ceramiczny wkład o przekroju plastra miodu. Aby skutecznie wyłapywać zanieczyszczenia, w kanalikach przelotowych znalazły się domieszkowane pierwiastki takie jak złoto czy platyna. Wykorzystanie drogich materiałów sprawia, że filtr DPF jest stosunkowo kosztownym elementem, dlatego warto dołożyć starań, aby był on utrzymywany w dobrej kondycji. Pozwoli to uniknąć zbędnych wydatków sięgających kilku tysięcy złotych związanych z zakupem nowego filtra.
Zgodnie ze swoją nazwą filtr DPF ma zadanie wyłapywać szkodliwe dla zdrowia oraz środowiska cząsteczki, przez co jego powolne zapychanie jest procesem naturalnym, chociaż całkowite zatkanie elementu nie jest pożądanym zjawiskiem. Na ogół kierowca może samodzielnie zadbać o wypalenie filtra we własnym zakresie, odbywając około 30-minutową trasę przy utrzymaniu obrotów w przedziale 2500-3500 obrotów na minutę. Takie warunki – najłatwiejsze do osiągnięcia na autostradzie lub na drodze szybkiego ruchu za miastem – podnoszą temperaturę w filtrze, zamieniając szkodliwe substancje w popiół, który jest usuwany przez wydech. Jednakże zaniedbanie tej procedury prowadzi do narośnięcia zanieczyszczeń, które wymagają regeneracji elementu w serwisie. W takim wypadku warto skorzystać z usług fachowców i zadbać o profesjonalne czyszczenie DPF Kraków.
Jakie są objawy zatkanego filtra DPF?
Pierwszym i najłatwiejszym do zauważenia znakiem, mówiącym o zatkanym filtrze DPF jest zapalona kontrolka na desce rozdzielczej, informująca o problemach z tym elementem. W przypadku diagnostyki komputerowej błędy P2463 oraz P2002 również wskazują na konieczność wypalenia lub regeneracji filtra DPF. Do innych objawów źle funkcjonującego elementu zalicza się:
- spadek mocy silnika – jest to jeden z najczęściej spotykanych symptomów zatkanego filtra DPF, gdyż nadmiar zanieczyszczeń utrudnia prawidłowy przepływ spalin. W efekcie silnik nie jest w stanie pracować z pełną wydajnością, a samochód ospale reaguje na wciśnięcie pedału gazu. O ile podczas jazdy miejskiej można łatwo przeoczyć spadek mocy silnika, to jazda na autostradzie lub dłuższym odcinku – zwłaszcza na jednym biegu – pozwoli dostrzec problemy z przyśpieszeniem;
- wyższe obroty silnika – ten objaw również łączy się z zaburzonym przepływem spalin, gdyż komputer sterujący pracą silnika otrzymuje zafałszowane dane z filtra, a dokładniej z jego wylotowej części. Niższy przepływ spalin w połączeniu z pozycją pedału gazu odbierany jest jako sygnał do zwiększenia obrotów w celu uzyskania odpowiedniej mocy. W efekcie można zaobserwować zwiększenie obrotów w sytuacji, gdy silnik nie powinien pracować w taki sposób. W skrajnych przypadkach jednostka sterująca może próbować wymusić osiągnięcie obrotów, które spowodują wejście auta w tryb awaryjny;
- zwiększone zużycie paliwa – spadek mocy silnika zazwyczaj jest kontrowany przez kierowcę poprzez dodanie gazu, prowadzi naturalnie do większego zużycia paliwa. To samo dotyczy długotrwałego utrzymywania wysokich obrotów przez silnik, przez co zatkany filtr DPF prowadzi do częstszych wizyt na stacjach paliwowych – zwłaszcza podczas dłuższych podróży;
- trudności z rozruchem oraz turbosprężarką – problemy z przepustowością filtra DPF prowadzą do zwiększenia ciśnienia wewnątrz instalacji wydechowej. Utrudnia to zarówno prawidłowe włączenie silnika, jak i pracę turbosprężarki, która reaguje znacznie wolniej na zwiększenie prędkości, a także oferuje mniejszy zastrzyk mocy. Wyższe ciśnienie w turbosprężarce może powodować uszkodzenia elementu lub przyczynić się do wycieku oleju z instalacji;
- zapach spalin oraz kłęby czarnego dymu wydobywające się z wydechu – zauważalny zapach spalin wokół wydechu lub wewnątrz samochodu to wyraźny i niebezpieczny znak, mówiący, że mamy do czynienia z niesprawnym filtrem DPF, a nawet nieszczelnością w układzie wydechowym, związanym ze zwiększonym ciśnieniem. Ciemne kłęby dymu, widoczne szczególnie mocno w przypadku przyśpieszania, to kolejny znak, po którym można poznać zatkany filtr DPF.
Więcej informacji na temat regeneracji i czyszczenia filtra DPF można znaleźć na stronie https://www.ecoserwisdpf.pl/
Konsekwencje jazdy z zatkanym filtrem DPF
Chociaż zadaniem filtra DPF jest wyłapywanie zanieczyszczeń ze spalin, znajduje się on na końcu układu wydechowego. To sprawia, że jego zatkanie zwiększa ciśnienie w całej instalacji, a w przypadku dużej ilości zanieczyszczeń nawet w obrębie jednostki napędowej. Prowadzi to do spadków osiągów auta i mniej wydajnego odprowadzania spalin z tłoków, co w konsekwencji generuje problemy w działaniu układu korbowo-tłokowego. Kolejne konsekwencje obejmują utratę właściwości smarnych przez olej, zwiększenia tarcia tłoków, a także uszkodzenia instalacji w wyniku zbyt wysokiego ciśnienia.