Zasilanie silnika spalinowego i przepływomierze powietrza

Do zasilania silnika spalinowego potrzebne jest paliwo i powietrze w idealnie dobranych proporcjach. Proporcje mieszanki paliwowo-powietrznej nazywa się mieszanką stechiometryczną i zawsze muszą odpowiadać  1 kg spalonego paliwa na  14,7 kg powietrza. Od składu mieszanki zależy, jak będzie pracował silnik i czy nie będzie zużywał za dużo paliwa. Aby upewnić się, że do silnika dostarczana jest optymalna mieszanka, używany jest przepływomierz. Przepływomierz powietrza mierzy ilość powietrza, które trafia do silnika. Powietrze jest bardzo ważne dla prawidłowej pracy silnika; od niego zależy jego moc.

Na rynku dostępne są 3 rodzaje przepływomierzy powietrza: przepływomierz klapkowy (objętościowy), przepływomierz masowy, przepływomierz typu Vortex (ultradźwiękowy). Przepływomierz ultradźwiękowy to naj nowsze rozwiązanie, ale ze względu na skomplikowaną budowę i działanie nie jest popularny wśród kierowców. Przepływomierz klapkowy jest spotykany głównie w starszych pojazdach i został wyparty przez przepływomierz powietrza masowy, który jest najczęściej wybierany przez kierowców.

Przepływomierz powietrza masowy nazywany jest również sensorem MAF (mass airflow). Zazwyczaj znajduje się w kanale dolotowym za filtrem powietrza, przed przepustnicą. Aby zmierzyć natężenie przepływu powietrza, należy zmierzyć natężenie prądu, który jest potrzebny do utrzymania stałej temperatury (stała temperatura wynosi około  120-130 stopni Celsjusza) drutu. Spadek temperatury jest mierzony za pomocą termistora.

To urządzenie pomiarowe nie jest częścią eksploatacyjną, więc nie zużywa się tak szybko i jego wymiana jest konieczna w razie usterki. Największą wadą przepływomierzy masowych jest wrażliwość na wszelkie zanieczyszczenia.

Głównym objawem uszkodzenia jest nierówna praca silnika, czyli szarpanie, problemy z przyspieszaniem, problemy z rozruszaniem silnika. Na desce może zapalić się kontrolka „Check engine”. Te objawy mogą sugerować również awarię innej części, na przykład zaworu EGR. Przepływomierz nie wymaga natychmiastowej wymiany, ale trzeba się liczyć z większym zużyciem paliwa. Sporo kierowców decyduje się na czyszczenie, co budzi skraj ne emocje wśród specjalistów. Niektórzy fachowcy uważają, że takie rozwiązanie jest nieskuteczne i nie gwarantuje zadowalającego rezultatu na dłużej , a niektórzy uważają, że ostrożne czyszczenie specjalnym środkiem może pomóc.

Jeśli wymiana przepływomierza jest konieczna, to zawsze naj lepiej postawić na produkty z najwyższej półki, na przykład części od niemieckiej firmy BOSCH, które zawsze spełniają oczekiwania klientów. Przepływomierz masowy powietrza firmy BOSCH przeznaczony jest to wielu modeli samochodów osobowych Audi, Ford, Seat, Skoda i Volkswagen. Pamiętaj , aby upewnić się, że część jest kompatybilna z Twoim pojazdem, inaczej może niewłaściwie funkcjonować oraz przyczynić się do uszkodzenia innych elementów.

Polecamy:
Wymiana filtru gazu w samochodzie – co trzeba o niej wiedzieć?

Dodaj komentarz